تنظیمات اینورتر یاسکاوا

تنظیمات اینورتر یاسکاوا

منتشر شده در : 24 جولای, 2021دسته بندی: مقالات, یاسکاوا

امروزه اینورترها از اجزای جدا نشدنی و ضروری اتوماسیون صنعتی و صنایع هوشمند می‌باشد که برای راه اندازی و کنترل موتورهای الکتریکی مورد نیاز می‌باشند. تنظیمات اینورترها برای کاربردهای مختلف بسیار حائز اهمیت می‌باشد که باید بسیار دقیق و باتوجه به مشخصات موتور صورت گیرد. این تنظیمات باید با عملکرد مورد استفاده همگام‌سازی شود تا هیچ خطا یا هشداری در رابطه با عملکرد و تنظیمات رخ ندهد. در ادامه به نحوه انجام تنظیمات اینورتر یاسکاوا خواهیم پرداخت.

پیش از خواندن مقاله اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

راه اندازی اینورتر های یاسکاوا

اینورترهای یاسکاوا به دلیل داشتن منو و نحوۀ کارکرد بسیار ساده و راهبردی، در سطح جهان بسیار مطرح شده است. اینورترهای یاسکاوا دارای سری پارامتر های A , B ,C , D, E , F , H , L , N , O , U  می‌باشند که هر کدام از این پارامترهای داری شماره سری‌های خاص خود می باشد. در تنظیمات اینورتر یاسکاوا پیش از همه باید کاربرد مورد نظر که برای آن از اینورتر استفاده می‌شود کاملا آنالیز شده و بررسی شود. همچنین مسائلی مانند روش کنترل فرکانس، روش استارت و استپ، ورودی و خروجی‌های دیجیتال و آنالوگ، تنظیمات مربوط به موتور و…  به طور کامل مشخص شود تا تنظیمات لازمه تماما صورت گیرد.

در ادامه به توضیح شماری از کاربردهایی می‌پردازیم که اینورترها در آن نقش به سزایی دارند.

 راه‌اندازی درایو یاسکاوا برای فن

برخی از درایوها برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای راه اندازی اینورتر به منظور استفاده در فن‌ها می‌توانید از درایو‌های یاسکاوا سری‌های V1000, GA500 , E1000 , A1000 , GA700 استفاده نمایید.

روش کنترل (control method) فن‌ها در اکثر موارد، کارکرد بر حسب نمودار V/f می‌باشد. تنظیمات جهت کارکرد و راه اندازی فن‌ها از ساده‌ترین تنظیمات می‌باشد که مهم‌ترین بخش آن، همگام سازی الکتروموتور با اینورتر است. و مقادیری چون نمودار V/F، جریان و ولتاژ کاری الکتروموتور است که این امر موجب تنظیمات خودکار برای محافظت از الکترو موتور می‌شود. مهم‌ترین موضوع در کارکرد فن‌ها سرعت آن‌ها می‌باشد که می‌توان با توجه به جریان آن با تنظیم فرکانس به سرعت مورد نظر رسید.

یکی از مسائلی که در هنگام راه اندازی فن‌ها حائز اهمیت است موضوع سرعت در هنگام راه‌اندازی است زیرا ممکن فن در هنگام راه‌اندازی دارای سرعت چرخش در جهت عکس باشد، حال اگر فرمان استارت داده شود به دلیل جریان کشی بسیار بالا تر از جریان نامی ممکن است خطای oL2  ظاهر شود که در این مواقع باید تنظیمات مربوط به Speed Search شود.

پارامترهای درایو یاسکاوا

 نکته مهم: پارامتر هایی که باید ست شوند در هر کاربردی متفاوت است. و ضروری است که با توجه به اپلیکیشن مد نظرتان آنها را ست نمایید. چنانچه اینورترهای خود را از شرکت نیرونوین تهیه نموده‌اید می‌تواند از آموزش‌های رایگان کارشناسان نیرونوین جهت راه‌اندازی درایوهای یاسکاوا خود استفاده نمایید. چنانچه قصد مشاوره نیز دارید با شماره ۰۲۵۳۶۱۲۵ در تماس باشید.

 

تنظیمات یاسکاوا در مصارف پمپ

از سری اینورترهای یاسکاوا که می توانید برای راه اندازی پمپ استفاده نمایید، میتوان به سری های V1000 , GA500 , E1000 , A1000 , GA700 اشاره نمود. روش کنترل (control method) پمپ ها در اکثر موارد، کارکرد بر حسب نمودار V/f می باشد.

پمپ‌ها نیز همانند فن‌ها از تنظیمات ساده‌ای برخوردار هستند که سرعت جرخش آنان در فشار مایعات خروجی بسیار مهم است. جریان‌کشی پمپ‌ها به صورت ثابت در مقدار نامی بوده و اگر سرعت موتور را از طریق فرکانس افزایش داده شود موجب افزایش جریان‌کشی شده و این موضوع برای موتور و اینورتر مضر بوده و بعد ۱ دقیقه با خطای اینورتر روبرو می‌شود. لازم به ذکر است که تنظیمات مربوط به نمودار V/f و مقادیر نامی الکتروموتور حائز اهمیت بوده و باید دقیق باشد. یکی از مواردی که در پمپ‌ها یا کفکش‌ها دارای اهمیت بالایی است برگشت مایعات داخل لوله به سمت پمپ در زمان استارت است که موجب می‌شود پمپ به صورت عکس بچرخد و استارت آن موجب جریان‌کشی بسیار بالا شده و امکان دارد به خطای oL1 یا oL2 منجر شود. بنابراین با تنظیمات مربوط به speed search  می‌توان از بروز این خطا‌ها جلوگیری کرد.

قابلیت PID

برای پمپ‌های آب جهت تامین فشار آب ساختمان‌های مسکونی نیز از اینورترها استفاده می‌شود تا فشار آن‌ها ثابت بماند. اینورتر یاسکاوا با داشتن توابع PID بسیار قدرتمند می‌توانند با کارکرد مناسب و گرفتن فیدبک از فشار آب خروجی به سادگی فشار آب را ثابت نگهداشته و در صورت عدم استفاده از آب ساختمان ایستاده و در حالت آماده باش قرار بگیرند. همچنین این امر باعث صرفه‌جویی و بهینه‌سازی الگوی مصرف می‌شود.

تنظیمات اینورتر یاسکاوا – صنایع ماشین سازی

از اینورترهای سری V1000 , GA500 , E1000 , A1000 , GA700 یاسکاوا می توان در مصارف ماشین سازی استفاده نمود. صنایع ماشین‌سازی طیف گسترده‌ای از اتوماسیون صنعتی را در بر می گیرد. تنظیمات مربوط به ماشین‌سازی کمی دشوارتر از کاربرد‌های ذکر شده می‌باشد. به دلیل داشتن PLC داخلی در اینورترهای یاسکاوا با برنامه‌نویسی آن که توسط شرکت نیرونوین انجام می‌شود.

کنترل متد

در مورد روش‌‌های کنترل (control method) این دستگاه‌ها نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد و یه روش را برای همۀ آنان در نظر گرفت زیرا عملکرد متفاوت هستند و نمی‌توان یه مورد را برای همه در نظر گرفت. حتی گاهی دیده می‌شود یک اینورتر را برای چندین الکتروموتور می‌توان در نظر گرفته می‌شود. اینوترهای یاسکاوا به دلیل داشتن اطمینان بالا و در برگرفتن تمامی فانکشن‌ها و کاربرد‌های مختلف بین صنایع ماشین‌سازی بسیار محبوب هستند و مهم‌تر از همه این که می‌توان با استفاده از PLC داخلی ورودی و خروجی‌های آنان را برنامه نویسی کرد و به کاربرد دلخواه رسید.

تنظیمات درایو یاسکاوا در جرثقیل

برای جرثقیل‌ها اینورتر به دو منظور استفاده می‌شود.

  1. ‎محورهای طولی و عرضی (X , Y)

به این منظور می توان از اینورترهای V1000 , GA500 , A1000 , GA700 استفاده نمود. محورهای طولی و عرضی برای انتقال محور عمودی (قلاب) به مکان صحیح می‌باشد که روش کنترل (control method) آن V/f می‌باشد که با ACC  و DEC مناسب و حرکت نرم می‌توان به مقصد مورد نظر برسد حال باید شروع حرکت به قدری نرم باشد یا فرکانس کاری به نحوی باشد که بار روی قلاب دچار مشکل نباشد.

  1. محور عمودی (Z):

محور عمودی یکی از سنگین‌کارترین کاربردهای موتور و اینورتر است که باید با محاسبات بسیار دقیق الکتروموتور، گیربکس و اینورتر انتخاب شود تا موجب خطا و اتفاقات جبران ناپذیر نشود. روش کنترل (control method) محور عمودی جرثقیل vector می باشد. یکی از موارد بسیار مهم در محورهای عمودی عمل کردن به موقع رله‌ی خروجی جهت وصل شدن ترمز می‌باشد که در هنگام استارت و استب از سقوط بار روی قلاب جلوگیری کند.

برای محورهای عمودی از دو روش Open Loop Vector Control   و  Closed Loop Vector Control استفاده می‌شود. یعنی از سیستم‌های vector حلقه باز و حلقه بسته استفاده می‌شود.

Open Loop Vector Control :  V1000 , GA500

Closed Loop Vector Control : A1000 , GA700

راه‌اندازی اینورتر یاسکاوا برای کانوایر (نوار نقاله)

V1000 , GA500 , E1000 , A1000 , GA700

تنظیمات نوار تقاله تنظیمات نسبتا ساده‌ای است ولی این کاربرد از کاربردهای نسبتا سنگین می‌باشد.

اینورترهای یاسکاوا در این زمینه بسیار قدرتمند ظاهر شده است به طوری که اگر در خط تولید چند اینورتر لازم به حرکت دقیقا یکسان و با یک سرعت باشند، می‌توان آنان را بدون نیاز به PLC با یکدیگر سنکرون کرد، به صورتی که با تنها یک فرمان همۀ آنان با یک سرعت شروع به کار کرده و اختلالی ایجاد نشود و در صورت توقف هر کدام به هر دلیلی بقیۀ آنان نیز توقف کنند.

راه‌اندازی کمپرسور با درایو یاسکاوا

V1000 , GA500 , E1000 , A1000 , GA700

همۀ سری‌های اینورتر  یاسکاوا دارای توابع PID جهت ایجاد سیستم حلقه بسته و کنترل سرعت بر حسب فیدبک را دارند و همین امر باعث شده است که برای صنایع کمپرسور سازی بسیار مطرح گردند.

در اکثر موارد از پنل های دارای PLC یا PLC های ساده برای کنترل فشار استفاده می‌شود ولی در اینورترهای یاسکاوا به دلیل داشتن فانکشن‌های ورودی و خروجی گسترده و همیچنین PID کاربردی و قدرتمند بدون نیاز به PLC و هر پردازندۀ دیگری به کنترل کمپرسور پرداخت، حتی با استفاده از رله‌های خروجی می‌توان به شیرهای برقی و هر جزء دیگر در کمپرسور فرمان داد. به دلیل گسترده بودن فانکشن‌های ورودی و خروجی می‌توان برای تمامی کاربردهای هوشمند از اینورترهای یاسکاوا استفاده کرد. کار با پارامترهای یاسکاوا بسیار ساده بوده و به معنای واقعی می‌توان از اصطلاح user friendly به این منظور استفاده نمود.

جهت ارتباط با کارشناسان شرکت نیرونوین، دریافت مشاوره رایگان در رابطه با تجهیزات اتوماسیون صنعتی و خرید تجهیزات

با ما تماس بگیرید

ارسال دیدگاه