نیرونوین! متخصص در تعمیر اینورتر یاسکاوا، ال اس و…

جهت استعلام قیمت خدمات و مشاوره تعمیرات با واحد پشتیبانی تماس بگیرید

راهنمای تعمیر اینورتر یاسکاوا، ال اس، میتسوبیشی، دلتا و …

در این مقاله ما سعی داریم به بررسی و توضیح نحوه عملکرد اینورترها، سیستم سخت افزاری اینورترها و قسمت‌های آن، خطاهای پارامتری و سخت افزاری بپردازیم. تعمیر اینورتر یاسکاوا، تعمیر اینورتر LS، تعمیر اینورتر omron یا تعمیر اینورتر سه فاز یا تک فاز، همه دارای وجه اشتراک‌های زیادی هستند و نیز مانند تعمیر سایر قطعات الکترونیک نیازمند تخصص و مهارت لازم بوده و برای نتیجه بهتر می‌بایست اینورتر در شرایط استاندارد مورد بررسی قرار بگیرد. همه دارای یک قسمت ورودی قدرت، یک قسمت خروجی قدرت، قسمت تغذیه یا Power، قسمت پردازنده، IGBT و… هستند که در ادامه به بررسی و توضیح آنان می‌پردازیم. جهت تعمیرات اینورتر شما به علمی بیش از این مقاله نیاز دارید اما جهت آموزش تعمیر اینورتر و شروع آن، امیدواریم این مقاله بتواند کمکی برای شما دوستاران و همراهان باشد.

برای مطالعه هر بخش، روی عنوان مربوطه کلیک کنید:

اینورتر نام‌های دیگری ازجمله درایو، درایو اینورتور، درایو موتور، کنترل دور موتور، درایو سرعت قابل‌تنظیم، درایو سرعت متغیرVFD ، درایو AC و میکرو درایو، هم دارد که همه به یک وسیله اشاره دارند. به طور کلی اینورتر وسیله ای است که با اعمال ولتاژ و جریان ورودی AC و عبور از مدارات الکتریکی آن، در خروجی این وسیله می‌توان جهت (راستگرد و چپگرد) موتور، سرعت، اعمال موارد مور نیاز و کنترل موتور را به وسیله این دستگاه انجام داد.

اصطلاح اینورتر (Inverter) به‌طور کلی معادل تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) می‌باشد. در اینورترها برق AC شهری، سه فاز 380 تا 480 ولت یا تک فاز 200 تا 250 ولت،  با فرکانس 50Hz، پس از متصل شدن به ورودی درایو، ابتدا به برق DC تبدیل می‌شود که اصطلاحاً به آن DC BUS می‌گویند. پس از عبور از مدارات الکتریکی داخلی اینورتر، این برق را مجدد به برق متناوب AC تبدیل می‌کند، با این تفاوت که این برق متناوب، متناسب با ولتاژ و فرکانس موردنیاز کاربر و متناسب با کارکرد برقی مصرف‌کننده تبدیل می‌شود و قابل کنترل و کم و زیاد کردن می‌باشد.

  1. قسمت ورودی قدرت
  2. قسمت خروجی قدرت
  3. قسمت تغذیه یا Power
  4. قسمت پردازنده صنعتی یا IC Hybrid
  5. قسمت پردازنده الکترونیکی یا CPU
  6. IGBT و درایور IGBT
  7. DC BUS
  8. سیستم‌های اندازه گیری ولتاژ
  9. سیستم‌های اندازه گیری جریان
  10. ترمینال‌های ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ

اینورترها در سه حالت رایج ساخته و به بازار عرضه می‌شوند:

  • ورودی سه فاز 380 الی 480 ولت (رایج‌ترین)
  • ورودی سه فاز 200 الی 250 ولت
  • ورودی تک فار 200 الی 250 ولت

پس از اتصال برق ورودی اینورتر به ترمینال‌های ورودی که با حرف R / S / T مشخص شده است، این جریان پس از عبور از سیستم فیلتر، وریستور ها، سیستم اندازه گیری ولتاژ ورودی، دیودهای یکسو کننده (پل دیود ورودی)، رله و مقاومت Inrush برای ذخیره انرژی مورد نیاز و تبدیل مقدار انرژی از 380 ولت AC به 520 ولت DC (در اینورترهای ورودی سه فاز 380 الی 480 ولت)، این انرژی در بانک خازنی یا DC BUS ذخیره می‌شود. در دو مدل دیگر اینورترها مقدار ولتاژ ذخیره شده در بانک خازنی یا DC BUS متفاوت بوده و ما بر مبنای سه فاز 380 الی 480 ولت توضیح می‌دهیم.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های درایو، IGBT می‌باشد. پس از اعمال ولتاژ ورودی سه فاز به قسمت پل دیود و یکسوزی آن، ولتاژ DC در دو قسمت مثبت و منفی IGBT اعمال می‌شود. پس از سوئیچ کردن درایورها، IGBT ها به نوبت مشخص جهت فعال کردن فازهای خروجی مدار که اصطلاحاً U / V / W نامیده می‌شوند، موتور را به حرکت در می‌آورد. درایورهای IGBT باید به صورت زوج کارکنند تا جریان به قسمت خروجی اینورتر و ورودی سیم پیچ‌های موتور انتقال یابد. اگر به قسمت خروجی IGBT ها دقت کنید،  تعداد شش عدد IGBT که به صورت زوج یعنی در سه شاخه و هر شاخه تعداد دو عدد IGBT وجود دارد که IGBT بالای شاخه اول باید با IGBT پایین شاخه دوم، فعال شود و برای شاخه‌های دیگر هم به این صورت. یعنی:

تصویر اول از مدار IGBT تصویر دوم از مدار IGBT تصویر سوم از مدار IGBT

برای اعمال ولتاژ و پالس‌های این درایورها، قسمت تغذیه با بررسی مدارات کنترل جریان، ولتاژ و CT ها، یک پالس جهت دیتا و یک ولتاژ جهت فعال سازی درایور IGBT اعمال می‌کند. درایورها باید به صورت زوج کارکنند.

پس از کنترل IGBT ها به وسیله درایور IGBT و فعال شدن آنها به صورت زوج، از سمت مثبت و منفی DC BUS به خروجی مدار یا اصطلاحاً U / V / W می‌رود و  موتور فعال می‌شود. در نتیجه ولتاژ کنترل شده که از طرق آن میزان سرعت، قدرت و جهت موتور مشخص می‌شود، به خروجی مدار می‌رسد.

خروجی قدرت اینورتر

تصویر بالا نحوه اتصال خروجی مدار و اتصال موتور را نشان می‌دهد. شاید بهتر باشه به نحوه اتصال واقعی آن هم نیز اشاره کنیم:

نحوه اتصال واقعی خروجی اینورتر

پاور تغذیه اینورتر یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت‌های تجهیز می‌باشد که ما در این قسمت به بررسی آن پرداختیم. وظیفه این قسمت همانطور که از نامش مشخص است، تغذیه مدار جهت روشن شدن اینورتر را برعهده دارد. برای اعمال ولتاژ و پالس‌های درایورها، سیستم‌های اندازه گیری و…، قسمت تغذیه با بررسی مدارات کنترل جریان، ولتاژ و CT ها، یک پالس چهت دیتا و یک ولتاژ جهت فعال سازی درایور IGBT اعمال می‌کند.

دقیقاً یکی از مهم‌ترین کارهای پاور اینورتر، جهت تنظیم فعال یا غیر فعال کردن درایورهای IGBT جهت انتقال ولتاژ به خروجی اینورتر می‌باشد.

IC Hybrid یا پردازنده صنعتی، وظیفه تبدیل مقادیر دریافتی، اعم از ولتاژ، پالس، جریان و… را به زبان ماشین (0 و 1) دارد. خروجی مداراتی چون اندازه گیری جریان و ولتاژ، خروجی سیستم درایورها و کلیه سیستم‌های کنترلی داخل اینورتر شامل ولتاژ، جریان و پالس هستند که کاربر جهت تنظیم اینورتر از طریق نمایشگر، فرمان‌هایی که برای استفاده نهایی نیاز دارد تا اینورتر نیاز کاربر را برطرف کند و این دستورها 0و1 می‌باشد، باید از پردازنده صنعتی یا IC Hybrid جهت تبدیل زبان ماشین به زبان درایو استفاده کنیم.

CPU یا پردازند الکترونیکی، وظیفه تبدیل زبان انسانی به زبان ماشین را برعهده دارد. این پردازنده بر روی قسمت بالای اینورتر قرار دارد و در واقع همان پردازنده داخل نمایشگر می‌باشد.

عملکرد پردازنده الکترونیکی در اینورتر

کدهای خطا در تعمیر اینورتر یاسکاوا

هنگام عیب‌یابی و تعمیر اینورتر یاسکاوا ممکن است با کدهای خطای مختلفی روبرو شوید. در این قسمت ما بخش اعظمی از کدهای خطایی که هنگام تعمیر درایو یاسکاوا ممکن است با آن روبرو شوید را برای شما به همراه علت بروز خطا و روش رفع خطا آورده‌ایم.

کد خطا عنوان خطا دلیل خطا رفع خطا
CF Control Fault

خطای کنترلی

بالا رفتن گشتاور از مقدار تنظیم شده در زمان dec برای مدت بیش از 3 ثانیه در مد کنترلی OLV

·   اینرسی بار خیلی بالاست

·   مقدار گشتاور خیلی کم است

·   پارامترهای موتور اشتباه است

·   تنظیم زمان dec متناسب با بار

·   بررسی مقدار کشتاور و تنظیم آن متناسب با بار

·   بررسی و اصلاح پارامترها از روی پلاک موتور

·   تعمیرات سخت افزاری

CPF02 A/D Conversion Error خطای مدار کنترل

در مدار کنترلی درایو مشکلی پیش آمده است و این سری خطاها، خطاهای کنترلی می‌باشد.

·   عدم تطابق در برنامه‌ها (تنظیمات) داخلی درایو

·  ریست نرم افزاری

·  برنامه نویسی مجدد

·  تنظیم پارامترها

·  تعمیرات سخت افزاری

CPF03 PWM Data Fault
CPF06 Drive Specification Mismatch

during Terminal Board or Control

Board Replacement

CPF07 Terminal Board Communication

Fault

CPF08 EEPROM Serial Communications Fault
CPF11 RAM Fault
CPF12 FLASH Memory Fault
CPF13 Watchdog Circuit Exception
CPF14 Control Circuit Fault
CPF16 Clock Fault
CPF17 Timing Fault
CPF18 Control Circuit Fault
CPF19 Control Circuit Fault
CPF20 or CPF21 RAM Fault

FLASH Memory Fault

Watchdog Circuit Exception

Clock Fault

CPF22 A/D Conversion Error
CPF23 PWM Feedback Data Fault
CPF24 Drive Capacity Signal Fault
EF0 Option External Fault

انتخاب خطای خارجی

فعال شدن External Fault در ورودی درایو توسط اجزای دیگر ماشین ·  بررسی سیم بندی‌های ورودی درایو

·  برطرف کردن خطا از طریق شبکه ای که به کارت متصل شده است.

·  تعمیرات سخت افزاری

GF Ground Fault

خطای اتصال به زمین

جریان نشتی خروجی از 50% محدوده مجاز جریان خروجی درایو گذشته است

·   عایق کابل یا موتور از بین رفته است

·   در خروجی درایو خاصیت خازنی زیادی ایجاد شده است

·   خروجی‌های درایو اتصال بدنه نشده است

·  بررسی نحوه عایق و ایزولاسیون کابل یا موتور و ترمیم و یا تعویض عایق بندی‌های نا مناسب

·  تعمیرات سخت افزاری

HBB Safe Disable Signal Input

قطع ایمن

هر دو ورودی مربوط به Safe Disable باز است

(خروجی درایو به صورت ایمن غیر فعال شده و موتور نمی‌تواند راه اندازی شود)

·  بررسی سیم بندی ترمینال‌های H1، H2 و HC

(به صورت نرمال باید این سه ترمینال به هم پل شده باشند)

·  تعمیرات سخت افزاری

 

HBBF Safe Disable Signal Input

خطای قطع جریان ایمن

یکی از ورودی‌های مربوط به Safe Disable باز است

(بصورت نرمال باید هر دو ورودی H1 و H2 بسته باشند)

·  بررسی سیم بندی ترمینال‌های H1، H2 و HC

(به صورت نرمال باید این سه ترمینال به هم پل شده باشند)

·  تعمیرات سخت افزاری

 

OC Overcurrent

خطای اضافه جریان

 

·   در قسمت خروجی درایو اتصال کوتاه یا اتصال زمین وجود دارد

·   بار بیش از حد توان و جریان  درایو می‌باشد و سنگین است

·   مدت زمان dec/acc خیلی کوتاه است

·   در مد کنترلی V/F اطلاعات موتور اشتباه وارد شده است

·  بررسی اتصال کوتاه و برطرف کردن آن

·  بررسی اتصال زمین و بر طرف کردن آن

·  استفاده از درایو و موتور متناسب با بار

·  مدت زمان dec/acc را با توجه به مقدار بار تنظیم کنید

·  تعمیرات سخت افزاری

 

LF Output Open Phase

خطای قطع فاز خروجی

·   کابل خروجی قطع و یا سیم پیچ موتور آسیب دیده است

·   سیم‌های خروجی درایو آزاد می‌باشد

·   موتور بیش از حد کوچک می‌باشد

(کمتر از 5% جریان نامی درایو)

·  کابل‌های ورودی و خروجی موتور چک شود

·  سیم بندی موتور چک شود

·  سیم پیچ موتور چک شود

·  از درایو متناسب با موتور استفاده شود

·  تعمیرات سخت افزاری

 

OH or OH1 Drive Overheat

خطای اضافه دما

·   درجه حرارت بسیار بالا می‌باشد

·   فن خنک کننده تابلو خاموش است

·   هیت سینک کثیف شده است

·   جریان هوا به هیت سینگ محدود شده است

·  درجه حرارت اطراف درایو بررسی شود

·  بهبود گردش هوا در داخل محفظه پنل

·  نصب فن جهت تهویه و خنک کنندگی محیط

·  تعمیرات سخت افزاری

OL1 Motor Overload

خطای اضافه بار موتور

·   بار موتور بیش از حد سنگین است

·   موتور در سرعت پایین با بار سنگین اداره می‌شود

·   مدت زمان dec/acc خیلی کوتاه است

·   پارامترهای جریان نامی موتور نادرست وارد شده است

 

·  کاهش بار موتور

·  افزایش شتاب و کاهش سرعت

·  مدت زمان dec/acc را با توجه به مقدار بار تنظیم کنید

·  جریان نامی موتور را در E2-01 از روی پلاک موتور وارد نمایید

·  تعمیرات سخت افزاری

OL2 Drive Overload

خطای اضافه بار درایو

·   بار موتور بیش از حد سنگین است

·   ظرفیت درایو بیش از حد کم است

·   در سرعت‌های پایین گشتاور بیش از حد زیاد است

·  کاهش بار موتور

·  استفاده از درایو متناسب با بار

·  کاهش بار هنگام کار در سرعت‌های پایین

·  مدت زمان dec/acc را باتوجه به مقدار بار تنظیم کنید

·  تعمیرات سخت افزاری

OV DC Bus Overvoltage

خطای اضافه ولتاژ DV

·   DC BUS Voltage افزایش یافته است

·   مدت زمان کاهش سرعت (deceleration) خیلی کم است

·   مقاومت ترمز سوخته است

·   ولتاژ ورودی درایو خیلی زیاد است

·  بررسی میزان ولتاژ ورودی

·  بررسی مدت زمان dec

·  بررسی سلامت مقاومت ترمز

·  تعمیرات سخت افزاری

PF Input Phase Loss

خطای قطع فاز ورودی

·   افت ولتاژ ورودی و یا عدم تعادل فازها

·   یکی از فازهای ورودی قطع شده است

·   سیم‌های ورودی درایو آزاد می‌باشد

·  بررسی میزان ولتاژ هر فاز

·  بررسی همه اتصالات ورودی و خروجی درایو و موتور

·  تعمیرات سخت افزاری

Rr Braking Transistor Fault

خطای ترانزیستور ترمز

·   Braking Unit خراب شده است

(مدار ترمز داخلی درایو خراب شده است)

·  بررسی Braking Unit درایو

·  تعمیرات سخت افزاری

 

UV1 Under Voltage

خطای افت ولتاژ DC

·   مقدار DC BUS Voltage از مقدار تنظیمی در L2-05 کمتر شده است

·   ولتاژ ورودی و یا یک فاز ورودی قطع شده است

·   ولتاژ ورودی خیلی ضعیف شده است

·  سیم‌های ورودی را چک کنید

·  ولتاژ ورودی را چک کنید

·  بررسی مقدار تنظیمی ولتاژ در L2-05

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE01 Drive Unit Setting Error ·   ظرفیت درایو با مقدار تنظیم شده O2-04 مطابقت ندارد ·  اصلاح کردن مقدار تنظیمی در O2-04

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE02 Parameter Setting Range Error ·   پارامترها در محدوده مجاز نیستند ·  قرار دادن پارامترها بر روی مقدار مناسب

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE03 Parameter Setting Range Error ·   تنظیمات متناقض برای ورودی‌های اتصال چند تابعه H1-01 تا H1-06

·   تابع دارای دو ورودی است (سبب جلوگیری از خطای خارجی و عدم استفاده می‌شود)

·   توابع ورودی که نیازمند تنظیم توابع ورودی دیگر است تنها تنظیم شده است

·   توابع ورودی که نمی‌توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند با یکدیگر تنظیم شده اند

·  اصلاح کردن تمامی تنظیمات

·  مراجعه به دستور کار برای جزئیات بیشتر

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE05 Run Command Selection Error ·   منبع مشترک کاری b1-02 و یا منبع فرکانس مرجع b1-01 بر روی 3 تنظیم شده است اما برد انتخاب نصب نشده است

·   منبع فرکانس مرجع بر روی ورودی پالس قرار گرفته است اما H6-01 مقدارش صفر نیست

·  نصب کردن برد انتخاب مورد نیاز

·  اصلاح تنظیمات b1-01 و b1-02

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE07 Multi-Function Analog Input

Selection Error

·   تنظیمات ورودی‌های آنالوگ چند هدفه یعنی H3-02 و H3-10 و تابع PID تناقض دارند

·   H3-02 و H3-10 باید بر روی مقدار یکسانی تنظیم شوند (به استثنا 0 و F)

·   تابع PID در یک زمان بر روی ورودی آنالوگ و پالس قرار گرفته است

·  اصلاح کردن تنظیمات اشتباه

·  مراجعه به دستور کار برای جزئیات

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE08 Parameter Selection Error ·   تابعی طوری تنظیم شده است که در آن مد کنترلی قادر به کار کردن نیست (معمولاً بعد از تغییر مد کنترلی ظاهر می‌شود) ·  اصلاح کردن تنظیمات اشتباه

·  مراجعه به دستور کار برای جزئیات

·  تعمیرات سخت افزاری

OPE10 Parameter Selection Error ·   الگوی تنظیمات V/F صحیح نیست ·  بررسی الگولی تنظیمات V/F

·  مراجعه به دستور کار برای جزئیات

·  تعمیرات سخت افزاری

واحد تعمیرات شرکت نیرونوین

شرکت نیرونوین، نمایندگی تعمیر اینورتر یاسکاوا، توانسته تا به امروز با کمترین هزینه تعمیر اینورتر، با دارا بودن تجهیزات و تیم فنی مجرب اقدام به تعمیر اینورتر در برندهای مختلف کند. هزینه تعمیرات اینورتر در تهران و کرج و همچنین تعمیر اینورتر شیراز، تعمیر اینورتر اصفهان و سایر استان‌ها، نسبت به شرکت نیرونوین تا حدی بالاتر بوده و می‌توانید با اطمینان خاطر تعمیر درایو و اینورتر خود را به ما بسپارید.

  • تعمیر اینورتر یاسکاوا
  • تعمیر اینورتر زیمنس
  • تعمیر اینورتر دلتا
  • تعمیر اینورتر ال اس (LS)
  • تعمیر اینورتر سانترنو
  • تعمیر اینورتر اشنایدر
  • تعمیر اینورتر میتسوبیشی
  • تعمیر اینورتر ای بی بی (ABB)
  • تعمیر اینورتر هیوندای

بله، معمولاً طی دوره و زمان‌های مختلف با کمک مهندسین شرکت، دوره‌های آموزش تعمیرات برگذار می‌گردد. همچنین ما در حال تهیه و تدوین کتاب آموزش تعمیر اینورتر هستیم که در آینده نزدیک برای شما همراهان قابل ارائه خواهد بود.

خیر، تعمیر اینورتر و عیب یابی درایو و تعمیر اینورتر تخصصی، یک کار بسیار حساس و همراه گارانتی تعمیرات می‌باشد که این گارانتی پس از تعمیرات تجهیزات توسط شرکت نیرونوین به مشتریان و همراهان خود ارائه می‌دهد. اما متاسفانه در برخی از استان‌ها، با عنوان نماینده تعمیرات شرکت نیرونوین، نمایندگی تعمیر اینورتر یاسکاوا، تعمیر اینورتر شیراز، تعمیر اینورتر اصفهان و یا تعمیر اینورتر در اصفهان و با نام نمایندگی نیرونوین در حال فعالیت هستند که باید اعلام کنیم، شرکت نیرونوین هیچ نماینده در شهرهای دیگر ندارد و در صورت تاسیس نمایندگی، در سایت رسمی شرکت خدمت شما اعلام می‌گردد.

گالری تصاویر و ویدئوها

ویدئو واحد تعمیرات اینورتر شرکت نیرونوین