ویژن سیستم در اتوماسیون

بینایی ماشین و پردازش تصویر در اتوماسیون صنعتی

منتشر شده در : 10 آوریل, 2021دسته بندی: ماشین ویژن, مقالات

کنترل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی یکی از وظایف مهم در فرایندهای تولیدی است. به‌کارگیری کنترل خودکار و اتوماسیون روزبه‌روز گسترده‌تر شده و رویکردهای جدید با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نو امکان رقابت در تولید را فراهم می‌سازد. لازمه افزایش کیفیت و کمیت یک محصول، استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و اتوماتیک است. ماشین‌آلاتی که بیشتر مراحل کاری آنها به طور خودکار صورت‌گرفته و اتکای آن به عوامل انسانی کمتر باشد. امروزه استفاده از تکنولوژی ماشین بینایی و تکنیک‌های پردازش تصویر کاربرد گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده است و کاربرد آن به‌ویژه در کنترل کیفیت محصولات تولیدی، هدایت روبات و مکانیزم‌های خود هدایت‌شونده روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

عملیات پردازش تصویر در حقیقت مقایسه دو مجموعه است که اگر تفاوت این دو مجموعه از یک محدوده خاص فراتر رود، از پذیرفتن محصول امتناع شده و در غیر این صورت محصول پذیرفته می‌شود. در زیر بعضی از قابلیت‌های این سیستم آورده شده است:

  •  اندازه‌گیری و کالیبراسیون از جمله اندازه‌گیری قطر سوراخ‌کاری
  •  بازرسی لیبل و خواندن بارکد از جمله لیبل برند محصولات
  •  بازرسی عیوب و ترک از جمله بطری
  •  درجه‌بندی و دسته‌بندی محصول از جمله میوه و کاشی
  • بازرسی شماره و کاراکتر از جمله تاریخ و قیمت از جمله بر روی بسته‌های مواد غذایی

بینایی ماشین در اتوماسیون صنعتی

بینایی ماشین یک فناوری است که با استفاده از دوربین‌ها و الگوریتم‌های پردازش تصویر، قادر به شناسایی، بازرسی و اندازه‌گیری اشیا و فرایندهای صنعتی است. در ضمن، بینایی ماشین مزایای زیادی در اتوماسیون صنعتی دارد، مانند:

افزایش کارایی و کیفیت تولید: بینایی ماشین می‌تواند به‌صورت خودکار و سریع، محصولات را بر اساس استانداردهای کیفی مورد ارزیابی قرار دهد و خطاها، نقص‌ها و ناهمگونی‌های احتمالی را شناسایی و گزارش کند. به‌این‌ترتیب، مصرف منابع، زمان و هزینه‌های تولید کاهش‌یافته و رضایت مشتریان افزایش می‌یابد.
حفظ امنیت و بهداشت: بینایی ماشین می‌تواند به جلوگیری از آلودگی محصولات با ذرات خارجی، باکتری‌ها، قارچ‌ها و مواد شیمیایی کمک کند. همچنین می‌تواند بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و تاریخ انقضای محصولات را بررسی کند و از خطرات ناشی از خطاهای انسانی چون جابه‌جایی، تقلب یا سرقت دارو جلوگیری کند.
تسهیل رعایت قوانین و مقررات: بینایی ماشین می‌تواند به رعایت قوانین و مقررات صادر شده توسط سازمان‌های نظارتی کمک کند. برخی از این قوانین عبارت‌اند از: GMP ، GLP، GCP، GDP و FDA (اداره غذا و دارو). بینایی ماشین با فراهم‌کردن آمار دقیق و قابل‌استناد در مورد فرایندهای تولیدی، بازرسی‌ها را ساده‌تر کرده و در صورت لزوم، علل خطا را ردیابی کند.

 

اگر در زمینه بینایی ماشین در اتوماسیون صنعتی سؤالی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید.

سرفصل مطالب

جهت ارتباط با کارشناسان شرکت نیرونوین، دریافت مشاوره رایگان در رابطه با تجهیزات اتوماسیون صنعتی و خرید تجهیزات

با ما تماس بگیرید

ارسال دیدگاه