عوامل مؤثر در قیمت اینورتر

عوامل موثر در قیمت اینورتر

منتشر شده در : 11 ژانویه, 2022دسته بندی: مقالات, یاسکاوا

به علت شرایط تحریم، تورم و نوسانات قیمت ارز بسیاری از صنعت گران به سراغ خرید اینورترهای رفربیشد و یا دست دوم می‌روند. اما با رعایت یکسری نکات (که در قیمت اینورتر موثرند) می‌توانید حتی اینوترهای دست اول و با کیفیت را نیز با قیمت مناسب تهیه کنید. لازم به ذکر است که شرکت نیرونوین نمایندگی اینورتر میتسوبیشی و یاسکاوا بوده، خاطر شمارا از کیفیت، قیمت و بسیاری از موارد دیگر آسوده می‌سازد.

بررسی عوامل موثر در خرید اینورتر

1- توان

بدون شک اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت انواع اینورتر، توان یا رنج اینورتر می‌باشد. هرچه توان موتور سه فاز شما بالاتر باشد، قطعا لازم است تا سایز بزرگتری از اینورتر خریداری شود. برای مثال اینورتر دستگاه نانوایی بسیار کوچکتر از اینورتر مناسب برای پمپ کفکش چاه کشاورزی است و به همان نسبت قیمت آن نیز کاهش می‌یابد. چرا که سایز یا کیلووات کوچکتر به صورت متناسب دارای قطعات کوچکتر بوده و لذا اینورتر قیمت مناسب تری خواهد داشت.
همیشه می‌توانید اینورتر و درایو با توان بزرگتر را برای موتور با توان کوچکتر استفاده کنید. ولی برعکس این موضوع صادق نیست. لذا موقع خرید اینورتر یا درایو همواره در نظر داشته باشید بخاطر قیمت یا ارزان تر بودن، سایز کوچکتری از اینورتور خرید نکنید. زیرا بعدا دچار دردسرهای زیادی خواهید شد و امکان دارد اینورتر آسیب دیده و یا با خطا مواجه شود.
حتی می‌بایست در مواردی که ممکن است دمای محیط در فصول گرم از 40 درجه سانتیگراد بیشتر شود، ترجیحا توان اینورتر صنعتی یک پله بالاتر از موتور باشد. در چنین شرایطی قیمت مناسب را ملاک قرار ندهید. در غیر این صورت ممکن است دو مرتبه مجبور به خرید اینورتر شوید.
نکته دیگر این است که لطفا بجای توان روی پلاک موتور، جریان روی پلاک موتور را ملاک قرار دهید. زیرا موتورهایی با توان یکسان ممکن است جریان متفاوتی داشته باشند.

2- سبک کار یا سنگین‌کار بودن

یکی دیگر از عوامل اصلی موثر در قیمت انواع اینورتر و درایو، سبک کار یا سنگین کار بودن آن است. زیرا در تقسیم بندیِ انواع مدل اینورتر می‌توان گفت اینورتر سبک کار داریم و اینورتر سنگین کار. در صنعت هم دستگاه‌هایی که اینورتر روی آن‌ها نصب می‌شود، مخصوص کارِ سبک هستند یا کارِ سنگین.

اینورتر سنگین کار یاسکاوا

انواع کارهای سبک برای اینورتر

پمپ صنعتی ای که وظیفه پمپاژ مایعات رقیق مانند آب را دارد را کار سبک می‌دانیم.(پمپ روغنِ ویسکوز کارِ سبک محسوب نمیشود. پمپهای شناور هم سبک کار محسوب نمیشوند،زیرا باید آب آب را بصورت عمودی در مسافت زیادی پمپاژ کنند.فن و دمنده‌های که هوای آزاد را منتقل می‌کنند نیز جز دسته سبک کار محسوب می‌شوند. کمپرسورهای که برای فشرده کردن هوا هستند سبک کار نمی باشند.
چرا این نوع اینورترها را سبک کار می‌نامیم؟زیرا در این نوع بارها موتور سه فاز تقریباً همیشه همان جریان ثابت و همیشگی خود را نیاز دارد، زیرا نه نوسان دارند و نه توان بالایی را نیاز دارند.

IGBTهای این نوع از اینورترها هم متناسب با همین نوع فعالیت انتخا می‌شوند. یعنی با این فرض که جریان اضافه از آنها عبور نمیکند. یعنی درایو 55 کیلوات مدل سبک کار، برای کارکرد روی 55 کیلووات بار طراحی شده است و نه بیشتر! لذا موقع خرید اینورتر سبک کار به این مسئله عنایت داشته باشید.

با توجه به مطالب بالا، قیمت اینورتر مدل سبک کار، ارزان تر است.همچنین در درایوهای مدل سبک کار، برای کار با پمپ و فن، پارامترها و تنظیماتی گذاشته شده که می‌تواند مفید باشد.

ga500 - اینورتر یاسکاوا

اینورتر سنگین کار

بصورت کلی کارهایی که ممکن است جریان اضافه‌بار قابل توجهی روی موتور سه فاز ایجاد کند را سنگین کار می‌نامیم. بطور مثال سنگ‌شکن در حین کار با اضافه شدن بار ممکن است بصورت لحظه‌ای جریان زیادی به موتور وارد کند که حتی تا 1.5 برابر جریان نامی موتور و یا حتی بیشتر باشد. یا در حرکت قلاب جرثقیل هم موتور سه فاز ممکن است در لحظه راه‌اندازی جریان بسیار بیشتری از مقدار نامی بکشد.

در این کاربردها، از اینورتر مدل سنگین کار استفاده می‌کنیم. قطعات اینورتر قوی سنگین کار می‌تواند تحمل بار اضافه حتی 50٪ بیشتر از مقدار نامی را هم داشته باشد (به مدت یک دقیقه) و مشکلی به وجود نیاد. پس موقع خرید اینورتر سنگین کار به این مطلب توجه داشته باشید.

3- ولتاژ تغذیه

قیمت اینورتر بصورت مستقیم با ولتاژ تغذیه دستگاه متناسب است. از نظر تغذیه ورودی، انواع درایو و اینورتر عبارتند از:

  • اینورتر ورودی سه فاز
  • اینورتر تک فاز به سه فاز
  • اینورتر تک فاز به تک فاز

خرید اینورتر سه فاز به سه فاز

اینورتر سه فاز به سه فاز از از اسمش هم پیداست که در ورودی بایستی تغذیه سه فاز به آن متصل کنیم. این دسته از اینورترها، رایج تر از دسته‌های دیگر هستند و در سطوح ولتاژ متنوع از 110 ولت تا 11000 ولت (مدیوم ولتاژ) و حتی بالاتر ساخته می‌شوند. هنگام خرید اینورتر سه فاز توجه داشته باشید که در ایران عموما ولتاژ 400 ولت مورد استفاده است. البته در مواردی هم امکان دارد سطوح ولتاژی دیگری مورد نیاز باشد. مانند سه فاز 220 ولت یا سه فاز 690 ولت یا حتی اینورترهای ولتاژ متوسط.

 کاربرد و قیمت درایو اینورتر تک فاز به سه فاز

اینورتر تک فاز به سه فاز برق تکفاز (فاز و نول) را به ورودی اش وصل می‌کنیم و در خروجی برق سه فاز 220 ولت تحویل می‌گیریم. بنابراین اگه جایی موتور سه فاز دارید ولی برق سه فاز ندارید، می‌توانید از این نوع اینورتور استفاده کنید.

توجه کنید که اینورتر تکفاز به سه فاز بصورت روتین تا رنج 2.2 کیلووات (3 اسب) تولید می‌شود و در صورت ضرورت، برای توان‌های بالاتر هم می‌توان تمهیداتی اندیشید. نکته این است که در رنج و کیلووات یکسان، قیمت اینورتر تک فاز به سه فاز از اینورتر سه فاز به سه فاز ارزان تر و مناسب تراست. این در حالی است که کارایی آنها هیچ تفاوتی با هم ندارد. به همین دلیل خیلی از دستگاه سازها درایو تکفاز به سه فاز را نسبت به درایو سه فاز ترجیح می‌دهند.

اینورتر

کاربرد اینورتر تکفاز به سه‌فاز

اینورتر تک فاز به سه فاز علاوه بر اینکه بعنوان مبدل برق تکفاز به سه فاز عمل می‌کند، در خروجی هم فرکانس دلخواه کاربر راایجاد می‌کند و می‌توانید از مزایای اینورتر برای کنترل دور موتور استفاده کنید. یکی از انواع کاربرد اینورتر تک فاز به سه فاز در وسایل منازل است که موتور‌های تجهیزاتِ پرقدرت، سه فاز هستند در حالی که برق تک فاز است. تردمیل یکی از این تجهیزات است.

4- قابلیت‌های کنترلی

تفاوت عمده دیگر که در بحث قیمت انواع اینورتر و درایو موتور تاثیر دارد، بحث امکانات کنترلی آنهاست. و در واقع بحث امکانات اساسی است که هنگام خرید اینورتر صنعتی، 100٪ باید مورد توجه قرار گیرد.

مقاومت ترمز یکی از مهم ترین تجهیزات درکنار اینورتر است!

– مد کنترل برداری (وکتور کنترل)

بصورت خلاصه مد کنترل برداری، هوشمند تر از مد کنترل V/F است و درایو، قدرت و دقت کنترلی بالاتری دارد و برای کاربری‌های سنگین استفاده می‌شود. این قابلیت بر پایه دو فاکتور 1- آنالیز دقیق موتور 2- فیدبک از جریان موتور، استوار است. درایوهایی که دارای وکتور کنترل (Vector Control) هستند، نیاز به CPU قوی تری برای پردازش دارند و در مجموع قیمت اینورتر با قابلیت کنترل برداری بیشتر می‌باشد.

– مد کنترل حلقه بسته

این مد کنترلی برای کارهای خاصی استفاده می‌شود که بایستی سرعت شفت موتور با دقت بسیار بالا کنترل شود. مثلا در برخی از آسانسورهای حرفه ای حتما بایستی درایو یا اینورتر مورد استفاده، مد کنترل حلقه بسته را داشته باشد و غالبا به همراه انکودر استفاده می‌شود که انکودر روی شفت نصب می‌شود. طبیعتا قیمت اینورترهای دارای این قابلیت کنترلی بالا می‌باشد.

ربات صنعتی

– مد کنترل موقعیت (Position Control)

مد کنترل در بهترین اینورترهای هر برند است و کاربرد اش هم بسیار ویژه است. بصورت خلاصه مد کنترل موقعیت برای حرکت‌های زاویه ای که شفت موتور قرار است مثلا فقط نیم دور یا حتی کمتر، چرخش داشته باشد، استفاده می‌شود.مانند ماشین‌های برش دقیق یا CNC یا بازوهای رباتیک و امثالهم. هر چند قیمت دستگاه اینورتر دارای مد کنترلی پوزیشن، نسبت به اینورتور فاقد این قابلیت، گران تر است،‌ با این حال برخی از جاها می‌تواند جایگزین سرو سیستم شود. در حالی که نسبت بهشون، این اینورتر قیمت مناسب تر هستش. لذا بسیاری از اهل فن بجای سروو، به خرید اینورتر Position Control تمایل پیدا کرده اند.

5-مشخصات سخت‌افزاری

در کنار توان، ولتاژ و امکانات کنترلی، برخی از مشخصات سخت افزاری در درایوها تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کنند و نهایتا قیمت انواع اینورتر را دستخوش تغییر می‌کنند. بنابراین اگر مشخصات سخت افزاری خاصی (که برخی در ادامه اشاره می‌شود) مورد نیاز شماست، قبل از خرید اینورتر، انها را بررسی کنید.

– تعداد ورودی/خروجی کنترلی و اثرش در قیمت اینورتر

طبیعتا بسیاری از فرامین صادره به اینورتر و نیز فیدبک‌های دریافتی از اینورتر، از طریق ورودی خروجی‌های دیجیتال انجام می‌پذیرد. از طریق این ورودی/خروجی‌های روی اینورتر، ارتباط بین اینورتر و سیستم کنترلی مثل PLC و … برقرار می‌گردد. با توجه به این مطلب بایستی قبل از اقدام به خرید اینورتر، از تعداد ترمینالهایی که روی اینورتر نیاز دارید، آگاهی داشته باشید تا خرید اینورتر صنعتی به درستی انجام شود.تعداد ورودی خروجی کنترلی را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.
بعنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت در برندهای مختلف، قیمت دستگاه اینورتر با تعداد ورودی/خروجی کنترلی بیشتر، بالاتر است.

همچنین اگر قبلا خرید اینورتر صنعتی را  انجام داده اید و تعداد ورودی خروجی‌های روی آن کار شما را راه نمیندازد، ممکن است اینورتر قابلیت نصب کارت آپشن برای افزایش تعداد ورودی خروجی را داشته باشد. البته قیمت اینورترهایی که قابلیت نصب کارت آپشن را دارند، عموما بالا است.

– لزوم خرید اینورتر دارای سیستم ترمز

در برخی از کاربردها شاید شما نیاز داشته باشید تا موتور را با ترمز متوقف کنید و سرعت اش را کاهش دهید. برای مثال حرکت قلاب جرثقیل یا سانتریفیوژ قند و بسیاری موارد دیگر که نیاز به ترمز دارند.
ضرورت نصب مقاومت ترمز را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.اگه اینورتر خرید شده باشه ولی ترمز داخلی نداشته باشد، می‌توانید آن را بصورت جداگانه تهیه کنید و در کنار اینورتر نصب کنید. قیمت اینورترهایی که ترمز داخلی دارند، قاعدتا بالاتر است.

شرکت نیرونوین سازنده بهترین مقاومت ترمزهای سرامیکی و آلومینیومی در ایران.

– لزوم خرید اینورتر و درایو Regenerative

این نوع اینورترها جاهایی استفاده می‌شوند که انرژی برگشتی بالایی وجود دارد. مثلا در نوار نقاله انتقال مواد از بالای کوه به پایین، که دائما انرژی برگشتی موتور بایستی بازیابی شده و به شبکه برق تحویل شود. در چنین جاهایی خرید اینورتر ریجنریتیو باعث می‌شود با بازیابی انرژی، هزینه قیمت دستگاه اینورتر بعد از مدتی جبران شود.

6- برند اینورتر

یکی از مهم ترین عوامل در خرید اینورتر، برند آن است. برندهای مختلف با اهداف مختلفی تهیه و تولید می‌شوند. از رایج ترین و بهرین برندهای حال حاضر در ایران و قابل ارائه در شرکت نیرونوین می‌توان به اینورترهای میتسوبیشی، یاسکاوا، زیمنس و دلتا اشاره نمود. حال این موضوع که کدام برند بهتر است بستگی به نیاز شما دارد. گاهی اوقات عمر بالای دستگاه مهمترین فاکتور برای خریداران است و گاهی اوقات کمترین قیمت را می‌توان به عنوان یک فاکتور اصلی دانست. نکته این است که شما هدف تان از را خرید اینورتر چیست؟ استفاده برای راه اندازی یک پمپ ساده؟ در یک شرکت پتروشیمی؟ و…

مثال‌های زیادی را می‌توان از تاثیر قیمت بر روی برند زد. اما چنانچه نیاز به مشاوره بیشتر دارید می‌توانید به سادگی با تماس با کارشناسان فنی و فروش ما از مشاوره رایگان جهت تهیه اینورتر بهره مند گردید.

025-36125

جهت ارتباط با کارشناسان شرکت نیرونوین، دریافت مشاوره رایگان در رابطه با تجهیزات اتوماسیون صنعتی و خرید تجهیزات

با ما تماس بگیرید

ارسال دیدگاه