اینورتر در کمپرسور

استفاده از درایو AC یا اینورتر در کمپرسورها

منتشر شده در : 27 مارس, 2021دسته بندی: مقالات, میتسوبیشی, یاسکاوا

مزیت‌های استفاده از درایو AC یا اینورتر در کمپرسور

امروزه انرژی و روش‌های صرفه‌جویی انرژی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اما بر خلاف جامعه امروز ما، بخش وسیعی از جهان قبض برقی را که هم‌تراز یک خانه دارای چهار اتاق خواب است را پرداخت نمی‌کنند. بنابراین شما ملزم به دانستن این هستید که انرژی در چه قسمتی از وسیله تأسیساتی شما صرف می‌شود و چگونه می‌توانید از آن با کمترین بدهی مالی بیشترین سرمایه را بسازید. این با تجهیزات الکتریکی مناسب و در مکان‌های مناسب صورت می‌یابد.

در کمپرسورها هم بدلیل برخی از مسائل استفادۀ از اینورتر یک مزیت بزرگ در صرفه جویی انرژی به حساب می‌آید. در ادامه به مزایای استفاده از اینورتر درکمپرسورها اشاره می‌گردد:

اغلب کمپرسورها به دليل داشتن الکتروموتور با توان بالا که امکان ON و OFF کردن آن نمی‌باشد، با سيستم LOAD و UNLOAD کار می‌کند. در زمان UNLOAD ، کمپرسور روشن بوده و دريچه ورودی هوا بسته است و تا زمانی که فشار خط افت نکرده اين روند ادامه دارد، که در اين حالت حدود  %60آمپر نامی موتور را بيهوده مصرف می‌کند و باعث مستهلک شدن دستگاه و لوازم آن می‌گردد. 

کمپرسور در اثر LOAD و UNLOAD مکرر ضربات بسيار شديدی را متحمل می‌شود که باعث کاهش عمر روتور و استاتور و بخصوص بلبرينگ‌ها مي‌گردد که با نصب درايو و تنظيمات آن با عملکرد PID کنترل، زمان UNLOAD دستگاه را حذف کرده و به نسبت دبی مصرفی، حجم هوادهی کمپرسور را تغيير می‌دهيم.

در کمپرسورها با راه‌انداز ستاره مثلث به دليل شتاب حرکتی بسيار زياد در لحظه استارت،  ضربه بسيار زيادی متحمل مي‌شوند که اين ضربه متعاقبا به روتورها، بلبرينگ‌ها و ساير تجهيزات برقی و مکانيکی اعمال می‌گردد.

ساعت کار گردشی بلبرينگ‌ها در دور نامی AIR END هواساز حدود 20 هزار ساعت مي‌باشد که اگر با حداقل 3/2 دور تعريف شده گردش داشته باشد به تقريب، 7 هزار ساعت به عمر آن افزوده مي‌گردد که با وضعيت پريود کارکرد دستگاه‌ها و در نظر گرفتن به تنهايی اين آيتم، حدود دو سال و نیم به طول عمر بلبرينگ‌‌ها و در نهايت هواساز افزوده می‌گردد.

کمپرسورهای اسکرو (OIL INJECT) با فشاری که در مخزن  separatorتشکيل مي‌شود سيستم خود را روغن کاری می‌کند و اين مکانيزم باعث پاشش روغن درAIR END  می‌‌شود. اين فشار در مخزن  separatorدر زمان UNLOAD به کمترين حد خود می‌رسد در نتيجه با اين وضعيت، روانکاری قطعات چرخشی و سايشی هواساز به طور مناسبی انجام نمی‌شود و باعث فرسايش زود هنگام قطعات می‌گردد.

راه‌اندازی با درايو به دليل استارت نرم، از ضربه زدن به لوازم مکانيکی، سيم‌پيچ موتور و جهش يکباره آمپر جلوگيری می‌نمايد.

با فعال‌سازی و تنظیمات PID در اینورتر، فشار سيستم تا حد ممکن ثابت می‌ماند که اين امر باعث ثابت شدن عملکرد دستگاه‌ها می‌شود که از هوای فشرده استفاده می‌کنند.

همچنین با کاهش دورAIR END  متناسب با دبی مصرفی خط، کمپرسور در دمای پايين‌تر از حالت معمول کار می‌کند و باعث کاهش زمان کارکرد فن خنک کن راديات می‌شود.

با نصب اينورتور بر روی الکتروموتور، POWER FACTOR آن تقریبا برابر با يک می‌شود و با افزايش راندمان موتور و حذف بار راکتيو، ديگر نيازی به درنظر گرفتن خازن برای اين دستگاه نمی‌باشد.

اينورتور با دارا بودن آيتم‌های کنترلی فراوان، محافظت بسيار بالايی در مقابل اتفاقات احتمالی الکتروموتور دارد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت یاسکاوا ژاپن به‌عنوان یکی از معتبرترین برندهای فعال در زمینه Motion & Drive، اینورترهای مطرحی را در این زمینه روانه بازار کرده است که بر روی کمپرسورهایی با توان‌های مختلف نصب گردیده و رضایت مصرف‌کننده را به دنبال داشته است. از مزیت اینورترهای یاسکاوا سخت‌افزار قوی و سادگی تنظیمات پارامترهای PID می‌باشد. نیرونوین هم به‌عنوان تأمین‌کنندۀ محصولات شرکت یاسکاوا و با تکیه بردانش فنی خود، مشاوره در زمینه فروش و نصب اینورتر بر روی انواع کمپرسورها را ارائه می‌دهد.

جهت ارتباط با کارشناسان شرکت نیرونوین، دریافت مشاوره رایگان در رابطه با تجهیزات اتوماسیون صنعتی و خرید تجهیزات

با ما تماس بگیرید

2 دیدگاه

  1. رضا 24 سپتامبر, 2023 در 12:16 ق.ظ - پاسخ

    باسلام . یه سوال فنی داشتم از محضر شما آیا با استفاده از این نوع اینورتری که شما معرفی کردید میشه دور کمپرسور VRF را بر اساس فشار خط دیسشارژ تغییر داد . ممنون از راهنمایتان

    • متین شریف زاده 25 سپتامبر, 2023 در 11:14 ق.ظ - پاسخ

      درود بر شما. بله، برای این کار نیاز به یک فیدبک در بخش دیسشارژ دارید.

ارسال دیدگاه